MATURITNÍ GENERÁLKA

Ještě jeden den bude na většině středních škol probíhat generálka státních maturit. Vedle záchrany chilských horníků jsou právě maturity „na nečisto “ hlavním tématem médií v tomto týdnu. O co v generálce jde a proč je kolem maturit najednou takový rozruch?

 Maturity zatím nikdo nezrušil a jsou stále tou poslední tečkou za studiem na střední škole. Problém je v tom, že si obsah maturit dosud tvořila každá střední škola sama a přizpůsobovala ho nejen tomu, na co své studenty připravovala, ale i úrovni svých studentů. To by snad ani nebylo ke škodě věci, kdyby existovalo nějaké jiné srovnání úrovně mezi absolventy jednotlivých středních škol. A protože provedené výzkumy řadu let ukazují pokles jejich úrovně, domnívám see že bylo třeba najít měřítko, které by tento trend potvrdilo  či vyvrátilo a zároveň nastavilo zrcadlo kvalitě výuky jednotlivých škol. Ale právě v tom byl dosud kámen úrazu a odtud pocházela i nechuť na takovou srovnávací zkoušku vůbec přistoupit.

      Byly ale střední školy, zvláště gymnázia, které  si takové srovnání dávno vyžadovaly a snahy ministerstva po státní maturitě od začátku podporovaly. Je to pochopitelné. Vždyť studenti těchto škol prošli výběrem, u víceletých gymnázií dokonce hned dvojím. Naopak specializované odborné školy nejenže nemají takovou možnost výběru . A při  jejich speciálním zaměření  je zkouška všeobecných znalostí a schopností pro ně určitě problematická.

    Celých 14 let se nové maturity připravovaly. Měl jsem tu čest  chvíli působit v kolektivu, který stál na samém začátku této cesty. To se tvořil tým pro tvorbu otázek pro jednotlivé předměty a já se dostal do skupiny, která hledala formu a obsah takové zkoušky. Vím proto, jak složité otázky bylo třeba řešit a jak bylo obtížné sladit rozdílné přístupy jenom této poměrně malé skupiny lidí.

   To však stále není důvod, aby příprava maturit trvala tak dlouho. Hlavní příčinou zdržování byli politici, kteří se vezli na populistické vlně odporu studentů, ale i některých učitelů, proti takto pojeaté maturitní zkoušce.  Již několikrát byly maturity připraveny ke spuštění, ale z nejrůznějších důvodů došlo k jejich odložení. Je třeba přiznat zásluhu  současnému ministru školství Josefu Dobešovi, že brzy po nástupu do úřadu konání maturity razantně  prosadil a ustál dnshy po jejich dalším odložení.

    Zatím probíhá jenom generálka. Hovořil jsem s několika maturanty, kteří mají zkoušku za sebou.  Většina se shoduje, že samotná zkouška nebyla nijak moc těžká a že si s ní ve stanoveném čase dobře poradili. Vítají možnost zkusit si maturitu na nečisto a poznat tak co je za necelý rok čeká při té skutečné, ostré. Výsledek svého snažení samozřejmě ještě neznají, probíhá oprava a na hodnocení je ještě čas. Ale studenti, ač byli původně jednoznačně proti jejímu konání  přiznávají, že zkouška byla zajímavou zkušeností a v mnohém jim přinesla nové podněty a motivaci k dalšímu studiu. Však k termínu skutečné maturity mají ještě řadu měsíců času na přípravu.

     Samozřejmě že prověřovaná zkouška přinesla řadu nezodpovězených otázek. Proč je použit tak složitý systém rozvozu a utajení zadání, když v éře počítačů a internetu se jistě nabízejí elegantnější možnosti distribuce? Také pravidla během zkoušky, kdy studenti nemají možnost opustit třídu až po skončení zkoušky, se zdá být až trapně rigorózní. Od toho ale taková generálka je, aby odhalila  nerovnosti a snažila se je vyladit tak, aby ta skutečná,  na konci školního roku,  dopadla co nejlépe.

      Maturita ke střední škole organicky patří. Ta nová dovolí školám, studentům a celé společnosti  srovnání úrovně jednotlivých středních škol. Snad se stane v budoucnu i jedním z kritérií přijetí na vysoké školy. V každém případě její důstojný průběh přispěje k její částečné rehabilitaci. Vzpomínám na krásný pocit, který jsem si sám prožil  po jejím úspěšném absolvování.  Byl to jeden z nezapomenutelných momentů mého života. Věřím pevně, že i současný posun významu a prestiže maturit pozvedne  sebevědomí absolventů středních škol a povede k zastavení sestupného trendu úrovně našeho školství.